در راستای نکوداشت مقام و منزلت بازنشستگان؛ مراسم تجلیل از بازنشستگان ثبت احوال استان در سال 96 برگزار گردید.

این مراسم با حضور مدیرکل، معاونین، رئیس حراست، روسای ادارات تابعه و حضور 5 تن از بازنشستگان سال گذشته تشکیل شد.

مدیرکل ثبت احوال استان در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای بازنشستگان ر طول خدمت، با اشاره به جایگاه و اهمیت احترام به بازنشتگان گفت: بازنشستگان افرادی هستند که گرانبها‌ترین روز‌های خود را وقف خدمت به مردم کرده و در سخت‌ترین شرایط و با امکانات محدود همواره صادقانه در راه توسعه و خدمت به میهن اسلامی گام نهاده که به همین دلیل از آنان تکریم می‌کنیم .

کیامرث صالحی نیا ادامه داد: بازنشستگی پایان کار نیست؛ سازمان ثبت احوال همواره نیازمند تفکر، همراهی و همفکری عزیزان بازنشسته می‌باشد، که اگر تجربه همکاران بازنشسته در کنار توان نیروهای جوان قرار گیرد، مسیر بهبود را برای سازمان هموار کرده و به پویا و چابک شدن آن کمک خواهد کرد.

در پایان جلسه با اهدا لوح و هدایایی از بازنشستگان تقدیر و تشکر شد.

 

در آغاز این نشست مدیرکل ثبت احوال استان ضمن تبریک آغاز سال جدید، مراتب تقدیر

و سپاس خود را از همکاران پرتلاش ثبت احوال استان در سال گذشته اعلام داشت و ابراز امیدواری کرد در سال پیش روشاهد موفقیت های بیشتر و ارتقاء جایگاه ثبت احوال استان باشیم.

کیامرث صالحی نیا با تشریح سیاست های کلی سازمان ثبت احوال در سال 1397 گفت: فرآیند نوین سازی و حرکت به سوی دولت الکترونیک در سازمان ثبت احوال همچنان با قوت و جدیت ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال یکی از دستگاههایی است که از نظر الکترونیکی شدن خیلی پیشرفت داشته است و در این حوزه جزو سازمان های پیشرو محسوب می شود.

صالحی نیا با بیان اینکه طی سال های اخیر سازمان ثبت احوال کشور از یک نظام کهن و سنتی به نظام کارآمد والکترونیک همراه با اثرگذاری قوی تبدیل شده است اظهار کرد: سازمان ثبت احوال توانسته به عنوان یک دستگاه کلیدی خود را به سیستم اداری کشورعرضه کند به نحوی که هم اکنون بیش از 120 دستگاه و یا نهاد حاکمیتی در کشور به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال متصل هستند و به صورت آنلاین از آن بهره می گیرند.


مدیرکل ثبت احوال استان، به نگرش و رویکرد توسعه ای در سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و افزود: شناسایی ظرفیت های بالقوه، آموزش حرفه ای کارکنان در مسیر دولت الکترونیک و برنامه ریزی های جدید این سازمان بر اساس همین رویکرد است.
صالحی نیا در خصوص اولویت های ثبت احوال استان در سال جدید نیز گفت: در سال پیش رو علاوه بر تکریم و ارائه خدمات مطلوب تر به شهروندان، ایجاد بستر مناسب برای تسریع و تسهیل در انجام خواسته های مردم مورد تاکید است؛ چرا که با قابلیت های اجرایی کارت هوشمند ملی باید، از دستگاههای پیشرو در ارائه خدمات الکترونیکی بر اساس کارت هوشمند ملی به شهروندان باشیم.

ایشان اضافه کرد: باید تمامی خدماتی که امکان ارائه بصورت الکترونیکی دارند را از همان طریق و خدماتی که این قابلیت را ندارند بر اساس قانون از طریق واگذاری به دفاترپیشخوان، به مردم ارائه دهیم.

مدیرکل ثبت احوال استان با تاکید بر تکریم مردم گفت: زمان برای مردم بسیار با اهمیت است و عاملی که موجب رضایتمندی و آرامش مردم می‌شود انجام خدمات بصورت بروز و در کمترین زمان و با دقت لازم و عاری از هرگونه خطا و اشتباه می باشد.

در ادامه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به عنوان

سال حمایت از کالاهای ایرانی از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: به نظر می رسد یکی از راه های برون رفت از وضع کنونی اقتصاد کشور و حل معضل بیکاری، افزایش تولیدات داخلی و حمایت مردم از آن است؛ از این رو انتظار می رود روسای ادارات برای خرید ملزومات اداری فقط از کالای ایرانی استفاده کنند و از خرید هرگونه وسیله خارجی که مشابه داخلی آن موجود است پرهیز نمایند.

اسکندر پاسالار در ادامه با بیان اینکه کاهش هزینه‌های ادارات باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: با توجه به منابع محدود مالی دولت باید تدابیری اندیشیده شود تا بخشی از هزینه‌های دستگاه‌ کاسته شود؛ در غیر این صورت در پایان سال با کسری بودجه و اعتبارات مواجه خواهیم شد.

وی بر صرفه جویی مصرف آب، برق، گاز و تلفن در ادارات تاکید کرد و گفت:  باید تلاش کنیم تا این هزینه ها تا حد قابل توجهی در ادارات کاهش یابد.

سپس معاون امور اسناد هویتی با بیان اینکه طی چند سال اخیر در ثبت به موقع وقایع

حیاتی در استان رشد چشمگیری داشته ایم، گفت: توانسته ایم ثبت وقایع ولادت را 99.56 و وقایع وفات را به 98.63 برسانیم که این تلاش تا تحقق صددرصدی وقایع ادامه خواهد داشت.

سیدمحمدطاهر شجاع الدین با اشاره به اهمیت ثبت وقایع حیاتی در مهلت‌های قانونی در برنامه‌ ریزی‌های کلان کشوری افزود: باید در کنار تسهیل در امور ثبت وقایع حیاتی توسط مسئولان و دست‌اندرکاران، فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد تا مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند چرا که بدون همکاری مردم عملاً رسیدن به جایگاه ثبت صددرصدی وقایع حیاتی بسیار مشکل و شاید غیرممکن باشد.

در ادامه معاون آمار و اطلاعت جمعیتی ثبت احوال استان از صدور194 هزار و 29 فقره

کارت ملی هوشمند در گذشته خبر داد و افزود: در استان بوشهر 858 هزار و 85 نفر واجد دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تا کنون 71 درصد از آن کارت هوشمند ملی دریافت کردند که همین امر جایگاه 26 را در کشور برای استان بوشهر رقم زده است.

عبداله انصاری با اشاره به اینکه کارت هوشمند ملی یکی از مهمترین ساختارهای دولت الکترونیک است، تصریح کرد: باید تلاش شود در سال جدید تمام جامعه هدف را پوشش دهیم زیرا در آینده ای نزدیک تمام خدمات دولت بر اساس کارت هوشمند ملی صورت می گیرد و مردم با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

در پایان روسا به ارائه گزارش عملکرد یکساله ادارات خود پرداختند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهربا اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال 96 اظهار داشت: براساس آمارهای ثبت شده در پایگاه جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در سال گذشته 7 هزار و 327 مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال ماقبل آن 14.1 درصد  کاهش داشته است.

کیامرث صالحی نیا با بیان اینکه میانگین سنی ازدواج در مردان 27.36 سال و در زنان 22.68 سال است افزود: در سال 96 بیشترین ازدواج در میان مردان گروه سنی 25 تا 29 سال و زنان گروه سنی 20 تا 24 سال به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال بوشهر همچنین در مورد طلاق نیز گفت: طی سال گذشته، هزارو 852 واقعه طلاق در استان ثبت شده است که در مقایسه با سال 95 شاهد کاهش 8.90 درصدی هستیم.

به گفته وی، میانگین سنی طلاق در مردان 35.25 سال و در زنان نیز 30.32 سال به ثبت رسیده است.

صالحی نیا اضافه کرد: در سال 96 بیشترین طلاق های ثبت شده مربوط به زوجینی است که طول مدت زندگی مشترک آنان کمتر از یک سال بوده است.

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال استان از تغییر 3 هزارو 823 مورد تغییر نام و نام خانوادگی بوشهری ها در سال 96 خبر داد.

سیدمحمدطاهر شجاع الدین با اشاره به اینکه گرایش مردم به سمت نام های نیکو و جدید افزایش یافته است، اظهار داشت: در سال گذشته هزارو 665 نفر نام خود را تغییر داده اند؛ این در حالی است که نسبت به سال ماقبل آن، شاهد رشد 6.45 درصدی هستیم.

ایشان با تاکید بر اینکه فقط تغییر اسامی افراد بالای 15 سال در صلاحیت سازمان ثبت احوال است، گفت: اسامی که براساس مصوبه شورای عالی ثبت احوال قابل تغییر هستند؛ در مراکز ثبت احوال و مابقی اسامی تنها از طریق محاکم قضایی امکان تغییر دارند.

وی افزود: نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود، اسامی مرکبی که عرفاً یک نام محسوب نمی‌شوند (‌اسامی مرکب ناموزون‌) و عناوین و القاب  اعم از ساده و مرکب مشمول تغییر نام می‌شود.

معاون ثبت احوال استان با بیان اینکه اسامی زننده و مستهجن، نامتناسب با جنس، حذف کلمات زائد و غیر ضروری در نام اشخاص قابل تغییر است، گفت: تغییر نام کسانی که با تأیید مراجع ذیصلاح به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند و یا تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده و دادگاه صالحه حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلی و شناسنامه آنان صادر کرده است، نیز قابل تغییر می باشد.

شجاع الدین در خصوص تغییر نام خانوادگی در مراکز ثبت احوال نیز گفت: تغییر نام خانوادگی نیاز به حکم دادگاه ندارد و چنانچه نام خانوادگی افراد قابلیت تغییر داشته باشد در مراکز ثبت احوال اقدامات مورد نیاز برای تغییر نام خانوادگی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته 2 هزار و 158 مورد تغییر نام خانوادگی انجام شده است که در مقایسه با سال 1395 رشد 4.25 درصدی داشته ‌است.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان با بیان اینکه نام خانوادگی هایی که نام محل ، ایل ، طایفه ،شغل بوده و یا به لحاظ معنایی نامناسب باشد ، یا نام خانوادگی هایی که بیش از سه جزء بوده و یا از عناوین و القاب ، حروف زائد و عدد و ... در آنها استفاده شده باشد قابل تغییر است. افزود: نام خانوادگی جدیدی که انتخاب می‌شود می بایست در حوزه محل صدور شناسنامه بلامعارض بوده (قبلاً به کسی تعلق نگرفته باشد) و چنانچه دارای معارض باشد باید با دریافت اجازه از اولین کسی که نام خانوادگی انتخاب شده را دارد، نام خانوادگی جدید را برای خود انتخاب کند.

شجاع الدین همچنین در مورد هزینه این تغییرات نیز گفت: طبق قانون بودجه سال 1397 تغییر نام 2 میلیون و پانصد هزار ریال و تغییر نام خانوادگی یک میلیون ریال هزینه در بر دارد.