به گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، در اجرای بند ۶ ماده ۱۸ تصویب‌نامه حقوق شهروندی در نظام اداری، در طرح افکار سنجی و سنجش میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آمار ایران در اسفند 97 انجام شد و نتایج آن به تازگی منتشر گردید، سازمان ثبت احوال کشور موفق شد با کسب میانگین نمره 75.19 رتبه اول رضایتمندی در کشور را از آن خود کند.

به گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر؛ جلسه شورای اداری ثبت احوال استان بوشهر با حضور مدیرکل، معاونین، رئیس حراست، رئیس امور اداری، سرپرست اداره حقوقی و روسای ادارات ثبت احوال استان برگزار شد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، با بیان اینکه طی سال های اخیر سازمان ثبت احوال کشور از یک نظام کهن و سنتی به نظام کارآمد و الکترونیک همراه با اثرگذاری قوی تبدیل شده است اظهار کرد: سازمان ثبت احوال توانسته به عنوان یک دستگاه کلیدی خود را به سیستم اداری کشورعرضه کند به نحوی که هم اکنون بیش از 200 دستگاه اجرایی و یا نهاد حاکمیتی در کشور به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال متصل هستند و به صورت آنلاین از آن بهره می گیرند.

اسکندر پاسالار پیشرفت سازمان، همگام با تکنولوژی های روز دنیار را چشمگیر دانست و افزود: فرآیند نوین سازی و حرکت به سوی دولت الکترونیک در سازمان ثبت احوال همچنان با قوت و جدیت ادامه خواهد داشت و در این حوزه جزو سازمان های پیشرو محسوب می شود.

وی به نگرش و رویکرد توسعه ای در سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و اظهار داشت: شناسایی ظرفیت های بالقوه، آموزش حرفه ای کارکنان در مسیر دولت الکترونیک و برنامه ریزی های جدید این سازمان بر اساس همین رویکرد شکل می گیرد.

پاسالار نقش ممتاز ثبت احوال در برگزاری انتخابات های کشور را یاداور شد و گفت: انتخابات پیش رو انتخابات مهمی است و ثبت احوال به عنوان عضو ستاد انتخابات و هیئت اجرایی، یکی از پایه های اساسی و مسؤلیت های خطیر آن را بر عهده دارد لذا باید از هرگونه اقدام شبهه آمیز در انجام امور پرهیز کند.

مدیرکل ثبت احوال با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های موجود برای انجام وظایف سازمانی و التفات به کرامت انسانی همکاران گفت: باید با رعایت حقوق شهروندی و مشارکت بین بخشی، زمینه تحقق اهداف و ماموریت های محوله در برنامه راهبردی سازمان در چارچوب ، ثبت وقایع حیاتی به صورت پایگاه محور در مهلت قانونی، تولید، تحلیل و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت بر اساس سیاستهای ابلاغی و به صورت کاربردی بیش از پیش فراهم شود.

ایشان ضمن اشاره به اهميت داشتن برنامه و نقشه راه در مسير پيشرفت، بر ضرورت تدوين برنامه اي جامع و مدون در راستاي اهداف سازمان ثبت احوال تأکید و افزود: مسائل و مشکلات فرارو می بایست احصاء و با تعامل و هم افزايي همه دستگاه ها مبتني بر كار كارشناسي رفع شود.

پاسالار در خصوص کارت هوشمند ملی گفت: کارت هوشمند ملی از خرداد ماه امسال کاربردی شده و سریال کارتهای ملی قدیمی از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور حذف شده است ولی همچنان حدود 12.5 درصد از جمعیت واجد شرایط استان برای دریافت کارت اقدامی نکرده اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر تاکید کرد: کارت هوشمند ملی برای دریافت خدمات نوین و بروز است و مردم در آینده می‌توانند به راحتی خدمات مختلف الکترونیک را دریافت کرده و راه برقراری ارتباط با دولت الکترونیک و دریافت خدمات اجتماعی از این طریق خواهد بود.

پاسالار با اشاره به مصوبه ستاد انتخابات استان تصریح کرد: احراز هویت افراد در انتخابات بوسیله کارت هوشمند ملی صورت می گیرد و استاندار محترم بر لزوم همکاری فرمانداری ها و دستگاههای اجرایی با ادارات ثبت احوال در پوشش جامعه هدف تاکید کردند لذا با استفاده از ظرفیت و فرصت ایجاد شده ضمن آگاه سازی مردم از مزایا و قابلیت های کارت، افراد باقیمانده را به دریافت هر چه سریعتر کارت هوشمند ملی دعوت کنید.

وی رعایت نظم و انضباط اداری، حفظ آراستگی، داشتن انگیزه سازمانی, مشارکت در کار گروهی و همدلی بین کارکنان از ویژگی های ضروری کارکنان ثبت احوال برشمرد و ادامه داد: اجرای صحیح طرح تکریم و رضایت مردم، حفظ آرامش و پاسخگویی مناسب در برخورد با ارباب رجوع، اجرای دستور مافوق و رعایت سلسله مراتب اداری و سازمانی و نیز رعایت شئونات اخلاقی از دیگر ویژگی های کارکنان است.

ایشان لزوم استفاده از ابزارهای مدیریتی همچون افزایش همدلی و همکاری بین کارکنان، تعاملات برون سازمانی، برنامه ریزی دقیق و تغییر رویکرد های بی نتیجه، مشارکت فعال کارکنان در کارهای محوله، ایجاد فهم مشترک از برنامه ها و اهداف سازمان، توجه به الزامات اداری و نیز پایبندی به اخلاق حرفه ای در برخورد با ارباب رجوع، بهره گیری از ابزار تشویق و تنبیه برای ایجاد انگیزه و پویایی ادارات را بسیار مهم و تاثیر گذار دانست و گفت: افزایش بهره وری نیروی انسانی نیاز به برنامه ریزی های مدبرانه، دقیق و منسجم دارد.

اسکندر پاسالارخاطرنشان کرد: انتقاد پذیری لازمه پیشرفت است و تمامی کارکنان برای پیشبرد هر چه بهتر امور باید به دنبال کشف فرصت ها، نقاط قوت، ضعف و تهدید ها باشند و بر پایه آنها برنامه ریزی کنند و آن را به بهترین صورت اجرایی و عملیاتی نمایند.

وی به راهکارهای مدیریت مصرف انرژی، پرهیز از هزینه های غیرضرور، راهکارهای نوآورانه جهت جلوگیری از مصارف غیرمعقول و ارتقای سلامت اداری نیز اشاره کرد.

مدیرکل ثبت احوال با بیان اینکه بازرسی مستمر از ادارات و دفاتر پیشخوان خدمات ثبت احوال در دستور کار قرار دارد، بیان داشت: بازرسی ها در قالب  تیمی متشکل از حوزه های حراست، حقوقی، اسناد هویتی و فناوری اطلاعات صورت می گیرد.
ایشان هدف از بازرسی ها را بهبود خدمات رسانی و رفع مشکلات احتمالی و همچنین فرصت مناسب در جهت تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت ارزیابی کرد و افزود: قصد ما مچ گیری و ایجاد مشکل برای افراد نیست، با توجه به اینکه بازرسی ها هم ابعاد کمی و هم ابعاد کیفی را در بر می گیرد لذا موقعیت مناسبی برای اصلاح امور ایجاد می شود و افراد نباید از این فرآیند بازرسی دلخور شوند.
مدیرکل ثبت احوال استان با تأکید بر رعایت نظم و انضباط اداری این امر را پایه و اساس خدمت دانست و خاطر نشان کرد: نظم و انضباط اداری در محیط کار نیز توسط هیئت های بازرسی رصد و بررسی خواهد شد البته این امر نافی مسئولیت های مدیریتی رؤسای ادارات در امر نظارت بر زیرمجموعه نخواهد بود.

در ادامه این جلسه عبداله انصاری معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی عملکرد ادارات را در چهارماهه نخست امسال مثبت ارزیابی کرد و خواستار تداوم این روند در ماههای پیش رو داشت.

سپس حیدر عمرانی سرپرست امور اسناد هویتی با اشاره به مناسب به پاسخگویی مناسب به مراجعین بر نظارت روسا بر دفاتر پیشخوان، اعلام وقایع به ادارات ثبت احوال شهرستانها، بررسی دستورالعمل ها، درج کامل توضیحات در سامانه تاکید کرد.

پس از آن ناصر باغبان رئیس اداره حراست تذکراتی پیرامون پیشگیری از اتفاقات و همچنین مسائل امنیتی ، حراستی پیرامون امور اسناد هویتی و فناوری اطلاعات را نیز مطرح و به شیوه بازرسی از ادارات پرداخت و شاخص های آن را برای اعضا تبیین کرد.

بعد از آن جهانبخش رحمانی رئیس امور اداری ضمن پاسخگویی به سوالات روسای ادارات، بعضی از راهکارهای اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در کلیه موارد را بیان نمود.

سپس خانم کریمی، سرپرست اداره حقوقی به بیان موضوعات تشکیل پرونده های فاقد شناسنامه، دقت در ارسال بموقع آمارهای ماهیانه، مطالعه و اشراف به قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل ها، تشکیل و دفاع از پرونده های حقوقی و قضایی ادارات، بکارگیری صحیح مواد استنادی در تصمیمات حل اختلاف و لوایح حقوقی و قضایی پرداخت و به سوالات روسا در خصوص فاز 5 اسناد وفات پاسخ دادند.

در ادامه جلسه هر یک از روسای ادارات ثبت احوال استان ضمن طرح مشکلات و کمبودها، به بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود جهت سهولت در امر خدمت رسانی به مردم و نیز بهبود امور رفاهی و معیشتی همکاران پرداختند.

 

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در خصوص وقایع ولادت و وفات طی 4 ماه نخست امسال گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر، آمار ثبت شده ولادت در استان 5 هزار و 348 مورد بوده است، این در حالی است که طی 4 ماه سال گذشته 6 هزار و 391 واقعه ولادت در ادارات ثبت احوال استان به ثبت رسیده بود.

اسکندر پاسالار ادامه داد: بیشترین آمار ثبت شده ولادت متعلق به بوشهر و کمترین میزان مربوط به شهرستان دیلم می باشد.
وی با بیان اینکه 46.4 درصد از ولادتها در 5 سال اول زندگی زوجین به وقوع پیوسته است، گفت: از مجموع ولادت های رخ داده در 4 ماهه امسال، 2 هزار و 807 مورد آن مربوط به تولد نوزادان پسر و 2 هزار و 541 مورد نیز مربوط به نوزادان دختر بوده است.

اسکندر پاسالار میانگین سنی مادران در ولادتهای ثبت شده کشور را 29 و در استان بوشهر 29.2 سال عنوان کرد و افزود: از 5 هزار و 348 مورد ولادت رخ داده طی این مدت، 74 درصد در مناطق شهری و 26 درصد در مناطق روستایی رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال استان با اعلام اینکه به ازای هر هزار نفر جمعیت استان 13.6 نفر به جمعیت آن افزوده شده است تصریح کرد: به ازای تولد هر 100 دختر 110 پسر متولد شده است که این میزان در سال گذشته 109 به ثبت رسیده بود.

وی یادآور شد: در 4 ماهه نخست امسال 62 واقعه دوقلوزایی و 2 واقعه سه قلوزایی در استان بوشهر ثبت شده است.

**  ثبت هزارو 394 واقعه فوت در استان بوشهر
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در ادامه از ثبت هزار و 394 واقعه فوت در چهار ماه گذشته خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که هزار و 218 مورد بود، حدود 14.4 درصد افزایش نشان می دهد.
وی با اعلام اینکه در هر شبانه روز به طور متوسط 11 واقعه فوت در استان ثبت شده است اظهار داشت: بیشترین آمار فوتی مربوط به دشتستان و کمترین آمار نیز متعلق به شهرستان عسلویه می باشد.
پاسالار ادامه داد: بیماری های قلبی و عروقی، حوادث غیرعمدی و سرطان ها و تومورها بیشترین علت مرگ و میر افراد در استان بوشهر بوده اند.
وی میانگین سن فوت شدگان در کشور را 66 سال و در استان بوشهر 61.9 سال عنوان کرد و افزود: این شاخص در استان برای مردان 59.8 و برای زنان 64.9 سال می باشد.
مدیرکل ثبت احوال استان بیشترین وقایع فوت ثبت شده در 4 ماهه امسال را مربوط به گروه سنی 80 تا 84 ساله اعلام، و تصریح کرد: از تعداد فوت های ثبت شده در این مدت، 787 نفر آن ها را آقایان و 554 نفر آن ها را نیز بانوان تشکیل می دهند که نسبت جنسی آن برابر با 142 می باشد، به عبارت دیگر به ازای ثبت وفات هر 100 زن، واقعه وفات 142 مرد به ثبت رسیده است.

پاسالار گفت: در چهار ماهه سال 98 نرخ ثبت فوت استان 3.4 در هزار می باشد یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت استان حدود 3 نفر از جمعیت آن کاسته شده است.