به گزارش روابط عمومي ثبت احوال استان بوشهر، صبح امروز طی نشستی با حضور مسئولین و کارکنان اداره ثبت احوال بوشهر از ایستگاه سیار اخذ کارت هوشمند ملی در بوشهر به دست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر رونمایی شد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهربا اشاره به ارائه خدمات مطلوب سجلی به قشرهای  مختلف جامعه اظهار داشت: ایستگاه سیار صدور کارت هوشمند ملی در گام نخست برای معلولان جسمی، حرکتی و جانبازان خدمات ارائه می‌کند و سپس در مناطق روستایی و صعب العبور به‌کار گرفته می‌شود.

کیامرث صالحی نیا از راه‌اندازی هفت ایستگاه سیار برای صدور کارت هوشمند ملی در استان بوشهر خبر داد و افزود: به‌زودی با کمک و همکاری اداره پست و دفاتر پیشخوان دولت تعداد دستگاه‌های سیار صدور اخذ کارت ملی هوشمند در استان بوشهر به 8  ایستگاه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه از آغاز طرح صدورکارت ملی هوشمند نزدیک به 305 هزار نفر از مردم استان بوشهر کارت هوشمند خود را دریافت کرده‌اند تصریح کرد: 430 هزار نفر در استان بوشهر تاکنون درخواست صدور کارت ارائه کرده‌اند و به همین تعداد هم هنوز هیچ اقدامی برای دریافت کارت ملی هوشمندانجام نداده‌اند.

 مدیرکل ثبت احوال استان با اشاره به اینکه تمام کارت‌های ملی قدیمی از اول فروردین سال 97 فاقد اعتبار می‌شوند تاکید کرد: از هم‌استانی‌ها تقاضا می‌شود هر چه سریع‌تر برای صدور کار ملی هوشمند اقدام کنند تا بتوانند خدمات مورد نظر را از دستگاه‌های مختلف دریافت کنند.

صالحی‌نیا  با بیان اینکه در 57 نقطه استان بوشهر خدمات سجلی ارائه می‌شود گفت: اداره کل ثبت احوال استان بوشهر در 57 نقطه این استان خدمات گوناگون سجلی از جمله صدور کار ملی هوشمند ارائه می‌دهد و این در حالی است که 7 ایستگاه سیار برای صدور کارت ملی هوشمند در استان بوشهر راه‌اندازی شده است.

آیت الله صفایی بوشهری در این نشست با اشاره به اهمیت ثبت احوال، اظهار داشت: اداره ثبت احوال همانطور که متکفل شناسنامه و کارت هویت است، خود کانون ثبت، ارائه، نظارت و مدیریت احوال گوناگون یک جامعه و ناظر بر رشد یا تقلیل نرخ امور حیاتی است.

ایشان با بیان اینکه کار شما در اداره ثبت احوال کار بزرگی است، ادامه داد: همانطور که شناسنامه و کارت ملی، هویت یک جامعه را مشخص می کند، اداره ثبت احوال نیز کانون تجمیع و تولید هویت های یک جامعه است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه ما الان از هویت صد سال قبل استان در رابطه با اشخاص و وقایع حیاتی اطلاعات کمی داریم، گفت: چون آمار دقیق هویتی صد سال اخیر استان را نداریم، نمی توانیم با یک بررسی دقیق علمی، مسائل را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

آیت الله صفایی بوشهری نگهداری اسناد در اداره ثبت احوال را کاری بسیار بزرگ عنوان نموده و افزود: با این کار، تاریخ استان برای آیندگان شفاف و روشن خواهد بود.

ایشان ادامه داد: کاری که شما در نگهداری اسناد و مدارک انجام می دهید به تاریخ استان کمک می کند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر به دست آوردن شناسنامه هویتی استان بوشهر را ضروری دانسته و اظهار داشت: تقاضا دارم با تشکیل یک گروه تحقیقی، تاریخ 150 سال اخیر استان بوشهر را بررسی و بر روی آمارهای حیاتی و علل آن کار کنید.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: اگر بتوانید گذشته از حفظ آمارها و ثبت آنها، وقابع حیاتی استان از سابق بیرون آورده و تحلیل شود، این اطلاعات حیاتی و تحلیل های جامعه شناسی و روان شناسی می تواند در شناخت، برنامه ریزی و مدیریت، بسیار مؤثر باشد.

ایشان در ادامه افزود: ثبت، حفظ و نگهداری اسناد و مدارک شخصیت های گذشته و حال استان بسیار مهم است و در این رابطه حتی شرکت های خصوصی نیز می شود تشکیل داد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر تأکید نمود: ثبت احوال مرکز حفظ هویت یک جامعه است و باید توجه بیشتری به آن شود.

در پایان پس از رونمایی از این ایستگاه سیار، کارت ملی هوشمند آیت الله صفایی بوشهری به ایشان تحویل داده شد.

به گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، اولین جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی استان با حضور عبدالکریم گراوند معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل و معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال بوشهر و مسئولین استانی دستگاههای عضو این کمیته در سالن شماره یک استانداری بوشهر برگزار شد .

مدیرکل ثبت احوال استان در ابتدای جلسه ضمن تشکر از حضورهمه اعضاء به تشریح آمار وقایع حیاتی استان پرداخت و گفت: جمعیت استان برابر آخرین سرشماری ( سال 1395) 1163400 نفر و مساحت استان برابر آخرین مطالعات جغرافیایی 22743 کیلومتر مربع است که با این توصیف تراکم نسبی جمعیت به مساحت،  51.36 نفر در هر کیلومتر مربع است و متوسط رشد سالانه جمعیت 2.4 درصد می باشد. همچنین بر اساس سرشماری سال 1395 برآورد جمعیت استان در ابتدای سال جاری 1168013  نفر محاسبه شده است.

کیامرث صالحی نیا ادامه داد: در سال گذشته 22 هزار و 832  واقعه ولادت در استان رخ ‌داده که از این تعداد 16 هزار و 841 مورد شهری و 5 هزار و 991 مورد هم روستایی بوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 4 هزار و 294 واقعه وفات در استان به ثبت رسیده است، افزود: از این تعداد سه هزار و 13 مورد شهری و هزار و 252 مورد هم روستایی بوده است.

صالحی نیا اظهار داشت: سال گذشته 8 هزار و 521 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.79 درصد رشد داشته است. ایشان تصریح کرد: طی سال گذشته 2 هزار و سی وسه واقعه طلاق در سطح استان به وقوع پیوسته که متاسفانه بیشترین آن در یک سال نخست زندگی اتفاق افتاده است.

مدیر کل ثبت احوال استان خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از 99 درصد وقایع حیاتی ولادت و وفات استان در مهلت قانونی به ثبت رسیده که تلاش می شود این آمار در سال جاری به 100درصد نزدیکتر شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه رسالت بزرگ ثبت احوال ثبت به موقع و به روز وقایع حیاتی چهارگانه، صدور اسناد هویتی و انتشار آمارهای حیاتی است یادآور شد: اگر خلل و کوتاهی در ثبت به موقع وقایع حیاتی افراد به وجود آید؛ هم موجب تضییع حقوق شهروندی افراد و هم مشکلات جدی برای مسئولین و برنامه ریزان کشور به وجود خواهد آورد از این رو نقش ثبت احوال در ثبت بهنگام وقایع حیاتی و صدور به موقع اسناد هویتی و حفظ و نگهداری آن بسیار حائز اهمیت است.

صالحی نیا با بیان اینکه برآورد مستمر اطلاعات جمعیتی یکی از مولفه های اساسی مورد نیاز برای برنامه‌ریزی در حوزه‌های اقتصادی، رفاهی و تامین اجتماعی است، اظهار کرد: با ثبت دقیق و بهنگام وقایع حیاتی، زمینه تدوین سیاست‌ها، برآورد خواسته‌ها و رفع چالش های پیش رو فراهم می‌شود که این لزوم همکاری و همراهی بیش از پیش دستگاههای ذیربط را در این مسیر دشوار می طلبد.

مدیرکل ثبت احوال در پایان به بررسی چالش‌های استان در حوزه ثبت احوال پرداخت و تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات آرامستان های استان توسط شهرداری هاو بخشداری ها در دستورکار قرار گیرد. وی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکی قانونی استان خواست تا همکاری بیشتر و موثرتری با ثبت احوال در زمینه ثبت به موقع وقایع حیاتی داشته باشند. همچنین نظارت دقیق بر خانه های بهداشت روستایی را مورد تاکید قرار داد.

 معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار بوشهر ضمن تشکر از خدمات ارزنده و ارزشمند ثبت احوال استان در انتخابات امسال گفت: سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر متولی بزرگترین و مهمترین پایگاه اطلاعات هویتی و تابعیتی کشور است که با ارائه خدمات به سایر دستگاه های اجرایی ، بازوی توانمند دولت در امر هویت و شناسایی است.
عبدالکریم گراوند با اشاره به اهمیت آمار و اطلاعات صحیح دربرنامه ریزی های کشور، برلزوم همکاری همه دستگاه های اجرایی و اداری و مردم با ثبت احوال در ثبت بموقع وقایع حیاتی چهارگانه تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات و آمار در اخذ تصمیمات مهم دولت نقش بسزایی دارد و این آمارها در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور بسیار با ارزش است و هرچه آمار با دقت تر و به روز تر باشد، برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و مطلوبتر خواهد بود.

ایشان در پایان گفت: برای تحقق ثبت صددرصدی و بهنگام وقایع حیاتی، همکاری های مردمی نقش حائز اهمیتی دارد واین باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود  زیرا هرگونه سوء استفاده از اسناد هویتی پیامدهای ناگوار اجتماعی و بعضا امنیتی برای کشور به همراه دارد.