فرماندار دشتی: ارائه آمار های دقیق و جامع نقش بسیار زیادی در کمک به تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولین در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد.

به گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، اولین جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان دشتی در سال جاری ظهر امروز به ریاست فرماندار دشتی و با حضور مدیرکل و معاون اسناد هویتی و رئیس حراست ثبت احوال استان، رئیس ثبت احوال دشتی، امام جمعه خورموج و سایر اعضا در فرمانداری شهرستان دشتی برگزار شد.

در این جلسه رئیس ثبت احوال دشتی جمعیت این شهرستان را بر اساس آخرین سرشماری، 84 هزارو 491 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: ۷.۵ درصد از جمعیت استان بوشهر در شهرستان دشتی ساکن هستند.

مرتضی واعظی ادامه داد: در سال گذشته هزارو 566 ولادت در دشتی به ثبت رسیده که 8 درصد از ولادتهای استان را شامل می شود و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.9 درصد کاهش را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه 68 درصد از ولادت های ثبت شده مربوط به نقاط شهری است، افزود: در همین مدت در شهرستان دشتی به طور میانگین در مقابل تولد هر 100 دختر، 105 پسر متولد شده است.

واعظی بیان کرد: در سال 97 در شهرستان دشتی به طور میانگین در هر 10 ساعت دو واقعه ولادت و در هر شبانه روز 4 واقعه ولادت به ثبت رسیده است.

وی گفت: از 4 هزار و 162 واقعه وفات استان در سال قبل،  409 واقعه که 10 درصد از کل وقایع را تشکیل می‌دهد در اداره ثبت احوال شهرستان دشتی به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، 5.1 درصد کاهش نشان می دهد.

رئیس ثبت احوال دشتی یادآور شد: شایع ترین علت مرگ ومیر در دشتی، بیماریهای قلبی عروقی و بعد از آن سرطانها و تومورها می باشد.

واعظی در خصوص کارت هوشمند ملی نیز گفت: تا کنون 53 هزارو 101 نفر از واجدین شرایط در شهرستان دشتی برای کارت هوشمند ملی اقدام کرده اند که 91.9 درصد از  سهمیه این شهرستان را نسبت به جمعیت آن، تحقق بخشیده است.

فرماندار دشتی با بیان اینکه ثبت وقایع حیاتی بسیار با اهمیت است، گفت: در کشورهای توسعه یافته آمار و اطلاعات، رکن اصلی برنامه ریزی است.

عبداله نادری علاوه بر ارائه آمار صحیح، تحلیل آماری را ضروری دانست و افزود: ارائه آمار های دقیق و جامع نقش بسیار زیادی در کمک به تصمیم گیری و تصمیم سازی مسئولین در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد، ولی بهتر است آمارها خام ارائه نشود و دستگاههای متولی تحلیل آمارهای مرتبط با حوزه کاری خود را همراه با آمارها ارائه دهند تا برنامه ریزی ها کاربردی تر و راه گشا باشند.

وی تصریح کرد: آمار های درست و دقیق در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی نظام بسیار تأثیرگذار است و کمک بسیار خوبی برای تدبیر امور، حل مسائل و مشکلات کشور و مناطق مختلف و همچنین آینده نگری و آینده پژوهی خواهد کرد.

فرماندار دشتی در ادامه اظهار داشت: بنا بر اعلام ثبت احوال، ثبت وقایع ولادت و فوت در مهلت قانونی در شهرستان از روند روبه رشدی برخوردار  است ولی برای رسیدن به صددرصد وقایع ولادت و وفات در زمان قانونی نیازمند همراهی تمام اعضا است.

ایشان بر تقویت اقدامات انجام شده قبلی و رفع موانع موجود در ثبت بموقع وقایع حیاتی بویژه ولادت و وفات با شناسائی نقاط آسیب و ارائه راهکارهای کارشناسی توسط اعضاء شورای هماهنگی تاکید کرد .

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: ثبت احوال سازمانی است که دارای یک قرن سابقه می باشد و داری سه ماموریت مهم ، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه و ثبت نشانی، اتقان اسناد هویتی ایرانیان، تولید و انتشار آمار جمعیتی و تحولات جمعیتی و مهاجرت است.

اسکندر پاسالار با بیان اینکه هر ایرانی دارای یک شماره ملی مختص به خود می باشد گفت: از سال 86 قانون الزام شماره ملی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و دستگاه ها موظف بودند بر اساس شماره ملی به افراد خدمات ارائه دهند.

وی به احراز هویت آنلاین و حذف تصویر شناسنامه و کارت ملی اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون این طرح در سه استان قم، سمنان و خوزستان به صورت آزمایشی اجرا شده است و ما در استان بوشهر نیز این طرح را اجرا کرده ایم و در حال حاضر در ادارات ثبت احوال استان بوشهر از مراجعه کننده ای تقاضای تصویر شناسنامه یا کارت ملی نمی شود.

پاسالار تصریح کرد:  این طرح، اصالت بخشی به هویت افراد، افزایش سرعت و دقت در کار، جلوگیری از مصرف بی‌رویه کاغذ و لوازم‌التحریر و حفظ محیط زیست را در پی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص ثبت تغییر اعلام نشانی که از پارسال به ثبت احوال تکلیف شده است گفت: مردم موظف هستند ظرف بیست روز بعد از جابجایی آدرس جدید خود را در سامانه تغییر نشانی ثبت احوال وارد کنند و در مقابل ما نیز موظف هستیم این اطلاعات را دراختیار دستگاه ها قرار دهیم تا بر اساس این آدرس به مردم خدمات ارائه دهند.

مدیرکل ثبت احوال استان با بیان اینکه توسعه دولت الکترونیک در افق پیش روی سازمان درنظر گرفته شده است، گفت: ثبت احوال یکی از سازمان های پیشرو در بحث دولت الکترونیک بوده که با این کار خدمت رسانی سریعتر و دقیق تری به مردم صورت می گیرد.