فرماندار عسلویه با بیان اینکه ثبت احوال یک نهاد اساسی و زیربنایی در کشور است، گفت: مسئولین و برنامه ریزان در کشور افق و مسیر راه را بر اساس آمار و اطلاعات ثبت احوال ترسیم می کنند و با توجه به اینکه زمان، عنصر حیاتی در این راستا قلمداد می شود تمام دستگاههای مربوط باید تلاش کنند تا داده های دقیق و به هنگام را در اختیار ثبت احوال قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان بوشهر، جلسه شورای هماهنگی ثبت احوال شهرستان عسلویه صبح امروز به ریاست فرماندار این شهرستان و با حضور مدیرکل، معاون و حراست ثبت احوال استان و با شرکت کلیه اعضا برگزار شد.

عبدالنبی یوسفی در این نشست فرهنگ سازی را برای ثبت بموقع وقایع حیاتی ضروری دانست و تاکید کرد: فرهنگ سازی و آموزش های اولیه می تواند دیرثبتی و کم ثبتی را به حداقل برساند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان عسلویه با داشتن ظرفیت های متعدد اشتغال، توازن جمعیت را قدری نامتناسب کرده است، گفت: این شرایط ویژه برای شهرستان مشکلاتی دارد ولی با استفاده از آمارهای ثبت احوال و برنامه ریزی دقیق می توان آن را مدیریت کرد.

یوسفی از افرادی که تاکنون نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی ثبت نام نکرده اند خواست تا هر چه سریع تر به مکان های پیش بینی شده و دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

فرماندار عسلویه از اختصاص زمین برای احداث ثبت احوال شهرستان عسلویه خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت ساخت و ساز، ثبت احوال استان از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی رایزنی کند تا با توجه به اینکه شهرستان عسلویه نوپا است، برای احداث اداره تدبیری اندیشیده شود.

در ادامه این جلسه، مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه از این پس عنوان نشست این شورا از ثبت وقایع حیاتی به شورای هماهنگی ثبت احوال تغییر می کند، اظهار داشت: هدف از تشکیل این شورا علاوه بر بررسی مسائل وقایع حیاتی شهرستان، برنامه ریزی و تصمیم سازی در حوزه های دیگر ثبت احوال است.

اسکندر پاسالار ادامه داد: در این شورا به دنبال سازوکاری هستیم تا آخرین داده های اطلاعاتی را به روز در اختیار برنامه ریزان کشور قرار دهیم.

وی افزود: امروزه ثبت احوال فقط مختص صدور شناسنامه و کارت ملی نیست بلکه فراتر از این با نگاه و رویکردی نو و تازه در فضای اجتماعی جامعه فعال است.

ایشان اضافه کرد: ثبت احوال از کهن‌ترین و پرتجربه ترین سازمان‌های کشور است که از سال ۱۲۹۷ بیش از یک قرن قدمت دارد و در زندگی و مسائل اجتماعی مردم نقش مهمی ایفا می‌کند.

پاسالار گفت: سده اول تاریخ ثبت احوال در کشور ما به خدماتی از جمله صدور شناسنامه معطوف بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به دستور امام (ره) برای حذف نمادهای طاغوتی خدماتی چون تعویض شناسنامه‌های قدیمی انجام شد که کار بسیار مهم و سنگین و پرحجمی بود.

وی با بیان اینکه اختصاص شماره ملی برای همه مردم ایران از دیگر کارهای مهم ثبت احوال است، تصریح کرد: این سازکار برای ایجاد امنیت پایدار در کشور صورت گرفت.

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: شماره ملی ۱۰ رقمی، امروزه پرکاربردترین شماره در کشور محسوب می‌شود. و با ورود این شماره به هر پایگاه اطلاعاتی به راحتی می‌توان سایر اطلاعات فرد را کسب کرد و ثبت احوال با ایجاد شماره ملی امنیت پایداری را در کشور ایجاد کرده که همه دستگاه‌ها از آن بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال در بیش از 200 هزار نقطه خدمات برخط ارائه می کند، گفت: از دیگر کارهای صورت گرفته ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور است که یک پایگاه بسیار غنی و قوی به شمار می آید که سازمانها و نهادها در فضایی امن و در کوتاه ترین زمان می توانند نسبت به احراز هویت افراد اقدام کنند.

پاسالار اضافه کرد: حدود ۱۰۰ میلیون داده اطلاعاتی اعم از افراد زنده و فوت شده در این پایگاه ثبت است و هر زمان دستگاه‌های مختلف به آن نیاز داشته باشند با لحاظ سطح دسترسی، از آن بهره برداری می کنند.

ایشان خاطر نشان کرد: آرشیو الکترونیکی اسناد از دیگر گام های مثبت ثبت احوال است که اتفاق مهم و بزرگی برای ارائه سریع‌تر، روان تر و آسان‌تر خدمات به مردم در زمان کوتاه تر انجام شده است.

مدیر کل ثبت احوال استان بوشهر ادامه داد: آرشیو الکترونیکی اسناد در استان بوشهر تکمیل و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند در استان در سال‌های گذشته آرشیو شده است که در هر نقطه از کشور مراجعه کنندگان در هر اداره می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و نیازی به حضور و مراجعه به شهرستان محل صدور یا محل تولد نیست.

پاسالار در خصوص واگذاری خدمات به بخش غیردولتی گفت: این اقدام در اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته و ثبت احوال استان بوشهر در این مسیر پیشتاز بوده به طوری که بخشی از خدمات هویتی را به 29 دفتر پیشخوان دولت در استان سپرده که 2 دفتر در شهرستان عسلویه است و بخش عمده دیگری از خدمات تا پایان امسال به دفاتر واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند در کشور افزود: زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای این کارت توانایی و آمادگی آن را دارد که تمامی دستگاه‌های اداری و اجرایی اطلاعات و خدمات لازم به مردم را در این کارت بارگذاری و ارائه دهند.

پاسالار افزود: ثبت احوال به دنبال این است که راه ارائه خدماتی ایمن و مناسب در فضای مجازی و دیجیتال را برای مردم هموار کند که نیاز به حمل کارت‌های متعدد نداشته باشند.

وی مزایای کارت هوشمند ملی را برشمرد و گفت: احراز هویت دقیق‌تر و ایمن تر، عدم امکان جعل یا سو ء استفاده، ارائه خدمات در فضای مجازی و دیجیتال، دسترسی آسان به اطلاعات، جلوگیری از جعل در اسناد مالکیت و سو استفاده احتمالی، کمک به صرفه جویی در مصرف کاغذ، کمک به محیط زیست از جمله مزایای استفاده از کارت هوشمند ملی است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: کارت هوشمند ملی از امسال کاربردی شده و دارای کارایی زیادی خواهد بود و امکان جعل یا سو استفاده از آن به هیچ وجه وجود ندارد.

پاسالار اظهار داشت: افراد برای دریافت خدمات دولتی از دستگاه‌های اجرایی و مؤسسه‌های خدمات رسان نظیر بانک‌ها، دفاتر اسناد رسمی، دریافت یارانه و سهام عدالت، بنگاه‌های اقتصادی و بویژه در انتخابات پیش رو، نیازمند کارت هوشمند ملی هستند و در صورت نداشتن آن با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

مدیرکل ثبت احوال تصریح کرد: ثبت کد پستی و آدرس دقیق افراد در سامانه ثبت احوال یکی از تکالیف جدید ثبت احوال به عنوان یک الزام قانونی است.

وی گفت: امروزه ساماندهی و شناسایی جمعیت از ضروریات کشور است و برای حل این مشکل کد پستی و آدرس دقیق افراد مانند شماره ملی الزامی است و همه افراد باید دارای آدرس و کد پستی مشخص باشند که این سامانه هم در حال حاضر فعال است.

اسکندر پاسالار بیان کرد: در استان بوشهر شورای راهبردی جمعیت با ریاست استاندار و حضور سایر اعضا راه اندازی شده و این اطلاعات رصد و کنترل و برنامه ریزی می‌شود.

وی گفت: امروز بسیاری از کارها از جمله احراز هویت‌ها در فضای الکترونیکی و دیجیتالی انجام می‌شود و هویت دیجیتالی بسیار مهم است و بالاترین سطح احراز هویت در فضای دیجیتال از طریق ثبت احوال و کارت ملی هوشمند صورت می‌گیرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اظهار داشت: ثبت احوال علاوه بر ثبت اطلاعات هویتی افراد وظیفه حفاظت از این فضای دیجیتالی را نیز برعهده دارد و از اطلاعات هویتی افراد در فضای مجازی و دیجیتالی حفاظت کامل می‌شود.

رئیس ثبت احوال شهرستان عسلویه با اعلام اینکه بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت عسلویه 70 هزارو 831 نفر است و 6.3 درصد از جمعیت استان بوشهر را در خود جای داده است، گفت: بر اساس آمارها و برآورد جمعیت نشان می دهد تا پایان سال 97، این تعداد به 72 هزارو 819 نفر رسیده است.

رضا بهیاری نسبت جنسی کل جمعیت عسلویه را 228 بیان کرد و افزود: از کل جمعیت شهرستان عسلویه، 49 هزارو 244 نفر مرد و 21 هزارو 587 نفر زن می باشد.

وی وضعیت ثبت وقایع حیاتی شهرستان عسلویه را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در سال گذشته 99.81 درصد از وقایع ولادت و 99.09 درصد از وقایع وفات در مهلت قانونی به ثبت رسیده است که انتظار داریم با همکاری بیشتر اعضا این آمار به صددرصد برسد.

بهیاری با بیان اینکه در سال 97 به طور میانگین در هر شبانه روز 3 واقعه ولادت در عسلویه به ثبت رسیده است، تصریح کرد: در سال گذشته هزارو 50 نوزاد در شهرستان عسلویه متولد شده اند که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل از آن 7.2 درصد کاهش داشته است.

رئیس ثبت احوال شهرستان عسلویه اضافه کرد: از این تعداد 568 واقعه ولادت مربوط به پسران و 482 واقعه مربوط به دختران است.